logo

Heinenoord na vele overnames: ‘Belangrijkste is om er één geheel van te maken’

2 juli 2024 | Nieuws

Het bestuur van Heinenoord Holding met Arjan Hakkennes, Coen Vermeulen, Maud Martens, Arie van den Berg, Jan van der Struik en Derek Mol.

Het was even stil rondom Heinenoord Holding. Het intermediairbedrijf blijkt, net als de andere grote consolidators, een periode van veel integraties achter de rug te hebben. In een tweedelig interview gaat AM in gesprek met CEO Maud Martens en ‘founding father’ Arie van den Berg: “Tijdens de verbouwing moet je wel de winkel openhouden en zorgen dat de klanten tevreden zijn.”

Locatie van het interview is Het Roode Kooper in het Ermelose Leuvenum, een prachtig landgoed met een klassieke uitstraling in een bosrijke omgeving. En daarmee geen verkeerde locatie voor dit interview: het is gelukkig net droog als de fotograaf verschijnt.

Nadat het hele bestuur op de gevoelige plaat is vastgelegd, schuiven Van den Berg en Martens aan voor het gesprek. Het begint met een terugblik. Afgelopen april bestond Fidus 65 jaar en Heinenoord Assuradeuren 30 jaar. “Ik weet nog dat ik ooit opschreef dat we een rendabel volmachtbedrijf zouden hebben als we acht miljoen gulden premie konden halen. Nu is dat honderdzestig miljoen euro. Het is bijna niet te bevatten”, zegt Van den Berg met een glimlach.

Uiteindelijk uit één idee geboren

“Natuurlijk is dat met hulp van andere investeerders en nu ook met Nationale-Nederlanden, maar uiteindelijk is dit uit één idee geboren. Daar ben ik trots op”, vervolgt hij. Met veel enthousiasme vertelt Van den Berg over het personeelsfeest dat voor deze verjaardagen werd gehouden. “Een informele avond met muziek, eten, dans en spelletjes. Het was gewoon heel leuk.”

Collega’s uit het land herkennen elkaar

“Op zo’n avond waar we met meer dan 450 mensen bij elkaar zijn, zie je in de praktijk wat je als managementteam hoopt te organiseren. Namelijk dat het één groep is, dat collega’s uit het hele land elkaar herkennen en dat iedereen zich op dat moment thuis voelt bij ons bedrijf”, vertelt Martens. Zij volgde in maart van 2023 Henk Scheenstra op als CEO van het bedrijf. Sindsdien heeft ze uiteraard alle dertig locaties bezocht en zich vol ingezet voor de transformatie van een eilandengroep naar één geïntegreerd bedrijf.

Letten op culturele verschillen

“Een van de belangrijkste doelen, als je een buy-and-buildbedrijf hebt, is om daar één geheel van te maken. Anders heb je geen schaalvoordelen en benut je niet de merkkracht. Dat lukt alleen als je weet wat er in de vestigingen en in de verschillende regio’s speelt”, benadrukt Martens. Volgens haar is het hierbij belangrijk om te letten op culturele verschillen, klantverschillen en specifieke dynamieken.

Respect voor couleur locale

“Wij hebben veel respect voor de couleur locale van alle vestigingen, de oud-eigenaren en de klanten die ze daar in hun portefeuille hebben. Maar tegelijkertijd proberen we één geheel te maken van dit bedrijf”, aldus de CEO. Om dit te bereiken, heeft Heinenoord de afgelopen jaren zogezegd ‘veel geïnvesteerd’. Martens benoemt een heldere strategie voor het bedrijf, nieuwe systemen en processen, maar ook een dashboard voor medewerkers, een actief intranet en een maandelijkse directievideo.

Veel intermediairbedrijven overgenomen

Heinenoord heeft de afgelopen jaren veel intermediairbedrijven overgenomen. Van den Berg laat weten dat alle overgenomen bedrijven en portefeuilles, op zeven entiteiten na, inmiddels zijn geïntegreerd. “Alles krijgt de naam van het bemiddelingsbedrijf Fidus. De bedrijven die nog niet geïntegreerd zijn, hanteren nog de eigen naam. Daarbij wordt wel vermeld dat ze onderdeel zijn van Fidus”, vertelt hij.

Procesmatig integreren

“Wij zijn nu als Heidenoord Holding, in staat om deze portefeuilles op een goede, gestructureerde manier procesmatig te integreren in ofwel Fidus ofwel Heinenoord Assuradeuren”, zegt Maud Martens. Ze benoemt dat er op enig moment vijf verschillende assuradeurenbedrijven waren. “In 2022 hebben we zo’n 24 portefeuille-integraties naar Fidus gerealiseerd en in 2023 en het eerste kwartaal van 2024 hebben we nóg 19 integraties gedaan.”

Martens geeft aan dat veel medewerkers door het land zich daardoor een periode ‘nieuwe collega’ voelden. Door middel van onboarding-dagen wil het bedrijf zowel nieuwe medewerkers als medewerkers van overgenomen kantoren een warm welkom geven. Daarnaast probeert Heinenoord te laten zien dat een grotere setting meer carrièreperspectieven met zich meebrengt en ook voor de klant veel voordelen kan hebben. Eerder gaf Arie van den Berg al aan dat wanneer een kantoor wordt overgenomen diens medewerkers worden overspoeld door recruiters.

Van nieuwe overnames geen sprake

Van nieuwe overnames zou op dit moment geen sprake zijn. Van den Berg laat weten dat eerst alle reeds gekochte onderdelen geïntegreerd moeten worden, waaronder de zeven entiteiten die eerder werden genoemd. “Die staan op de rol voor begin 2025. Als we dan volwassen genoeg zijn in de organisatie, willen we de buy-and-buildstrategie verder uitrollen. Er lopen natuurlijk altijd gesprekken, want de markt is dynamisch. Maar effectief: nee.”

Meerderheidsbelang NN

In 2021 nam NN een meerderheidsbelang van 70 procent in Heinenoord Holding. De overgebleven 30 procent van de aandelen worden binnen vier jaar na afronding van de transactie door NN van Qmulus overgenomen. Sindsdien blijkt de integratie van overnames de belangrijkste focus te zijn geweest. De twee directieleden geven aan dat hier heel veel werk in is gaan zitten. “Vergeet niet dat daar omheen nog andere zaken spelen, zoals de verbetering van ons systeemlandschap en wettelijke verplichtingen als Dora”, geeft Martens aan. “Wij hebben het geluk dat we dit allemaal zelf kunnen oppakken, maar het zijn wel zaken die aandacht vergen. Geloof mij, wij zijn voor het overgrote deel onderdeel van Nationale-Nederlanden en dat is gewoon Champions League-compliance. Dat is alleen maar goed, maar dat betekent dat wij ook moeten kwalificeren”, aldus Van den Berg.

Absorberen van veranderingen

Martens vindt dat het managementteam en de organisatie juist heel goed is in het organiseren en absorberen van veranderingen en het implementeren daarvan. “Integreren is namelijk op fundamentele wijze veranderingen doorvoeren met impact op alle verschillende units en daar heel goed op samenwerken.”

Van den Berg: “Tegelijkertijd moet je ook het klantbelang niet uit het oog verliezen, want uiteindelijk gaat het om klanten. Tijdens de verbouwing moet je wel de winkel openhouden en zorgen dat de klanten tevreden zijn.”